Řízení inovací

Existuje mnoho druhů inovací. Nás by měly zajímat především ty, které se dají zpeněžit, které mohou firmě poskytnout konkurenční výhodu a tedy náskok před ostatními:

  • inovace produktu (služby či řešení) – při nich jde o inovaci způsobu uspokojování zákazníkovy potřeby, o nové způsoby poskytování vnímané produktové hodnoty,
  • inovace vnitřního firemního procesu – jde o inovace způsobu fungování firmy k větší flexibilnosti a efektivitě či jiným vyznávaným hodnotám uvnitř organizace,
  • inovace způsobu komunikace – jde o vylepšování externích a interních komunikačních obsahů, forem a cest,
  • inovace marketingové či obchodní strategie – při tom jde o vylepšování (a zkoušení nových) způsobů myšlení a konání pomocí obchodních a marketingových nástrojů a postupů
  • inovace podnikového myšlení, neberete-li to jako klišé, ty považuji za nejdůležitější ze všech.

Inovovat produkt, nehněvejte se, to umí víceméně každá firma, i ta, která o slově inovace nikdy neslyšela. Jde to jaksi intuitivně, zákazníkovi už se ty staré vzory nelíbí, tyhle boty už vycházejí z módy, přeplácaný web už žádná firma nechce. Tak se holt vezme rozum do hrsti a vymyslí se nový vzor, módnější tvar obuvi a modernější webová šablona.

Ale inovovat – smysluplně a na základě analýzy trhu a konkurence – vlastní podnikové řízení, vlastní firemní přemýšlení, firemního ducha, firemní drive – to je vrchol zlepšování sebe sama.